Redningsbaadens forlis 1873
Redningsbådens kæntring i1929 er ikke den eneste kæntringsulykke for redningsbåden i Løkken. Under en redningsaktion den 14. januar 1873, hvor briggen "Ruth" af London var strandet på Furreby Søndre Strand, kæntrede båden, og 2 af redningsbådens besætningsmedlemmer og en af de søfolk, der var samlet op, druknede. Det føltes som en lige så stor katastrofe dengang, som i 1929. Nedenfor er begivenhedsforløbet beskrevet. Teksten er fra redningsvæsenets afrapportering. Der findes ikke et billede af den første redningsbåd i Løkken, der stadig var i brug i 1878, men den var af samme type og størrelse, som redningsbåden i Skagen
Om natten Kl. 12 til den 3. August 1873 strandede paa Furreby søndre Strand Briggen "Ruth" af London, paa Rejse fra Pernambuco (Brasilien) til Stockholm med en Ladning Sukker. Kort efter belv Storbaaden slaaet i Stykker af Søen, der brød lukt hen over Skibet, hvorfor Besætningen maatte søge Tildflugt i Rigningen.
Kl. 2 om natten blev Strandigen meldt til Løkken Redningsstation, og der blev straks gjort klar til Udrykning med Redningsapparaterne, som ankom til Strandingsstedet Kl. 3. Redningsbaaden blev hurtigt sat ud og trods det, at det blæste en haard Paalandsstorm, og Søen gik meget højt, naaedes dog heldigt ud til Skibet, der stod sunket paa ydersiden af 2. Revle ca. 200 Favne (ca 400 m) fra Land. Redningsbaaden blev stadig fyldt med Vand men den kom dog lykkeligt hen til Vraget og optog de i dettes Rigning siddende 7 mand, der udgjorde hele Besætningen. Forberedelser til at gaa til Land blev nu trufne, og alle Forsigtighedsregler iagttagne, saaledes blev og Baadslæbet udfiret. Men da Baaden var kommen ind paa første Revle, hævede der sig en ualmindelig høj Braadsø, som i et Nu fyldte Baaden og kæntrede denne. Hele det i Baaden værende Mandskab, 20 Mand kom ind under denne, og først lidt efter lidt lykkedes det at komme ud og op paa Baaden, der vedblev at vende Kølen i Vejret, men som dog ved Paalandsstormen og høj Sø førtes nærmere mod Land, og tilsidst kom den saa nær, at de ved hjælp af de paa Stranden værende Kystbeboere kunde vade i land . Paa denne Maade lykkeds det at redde hele den strandede Besætning, med Undtagelse af en Matros, samt 11 af Redningsmandskabet, idet to af dette ogsaa omkom, nemlig Peder Chr. Nielsen og Jens Mortensen. Førstnævnte drev i Land i livløs Tilstand, og den sidste blev noget efter funden under Redningsbaaden. De førtes begge til Lægen, men ethvert Oplivningsforsøg var forgæves. Ogsaa de andre af Redningsmandskabet var forslaaede og forkomne. men de kom sig dog snart.
Redningsbaaden i skagen 1883, der var af samme type som Løkken baaden
Efter Redningsmandskabets enstemmige Udtalelser var der ikke begaaet nogen Fejl, men Ulykken maa nærmere tilskrives, at Baadslæbet ikke virkede paa tilfredsstillende Maade. Begge de omkomne Baadmænd efterlod sig Enker og en stor Børneflok, og der blev da ogsaa tilstaaet dem en aarlig Understøttelse af Statskassen, ligesom den engelske Regering tilsendte dem hver 50 Pund Sterling. Alle Deltagere i Redningsfortagendet blev af den danske Regering tilstaaet ekstrabelønning, og den engelske Regering tildelte hver af dem den engelske Redningsmedalje.
(Beretningen er gengivet i "Det Nørrejyske Redningsvæsen 1927" af C. P, Eisenreich)
Det første redningshus i Løkken blev bygget nogle år efter redningsstationens oprettelse i 1852. Det lå på nuværende adresse Norgesvej 32 - i baghaven. Der findes ikke et billede af dette hus, men det har sandsynligvis lignet det gamle redningshud i Kandestederne Huset blev afløst af et større hus i 1814. Kortet viser de 4 placeringer af redningshuset gennem tiderne. Den første placering var den sydligste.
I 1873 var det også fortsat den 1. redningsbåd fra 1850, der blev benyttet. Den blev i 1883 afløst af en 2. baad. Opsynsmand for Løkken Redningsstation i 1873 var P. Christian Christiansen, der havde været med i redningsvæsenet i Løkken fra starten, første som baadformand og fra 1861, hvor han afløste den første opsynsmand, tolder Nicolai Forsberg, som opsynsmand. Han indstillede karrieren i 1876. De to omkomne redningsmænd ved kæntringen i 1873 var Jens Mortensen Kobber og Peder Nielsen Kaastrup, der begge var fiskere
Løkken mandskab 1914 foran redningshus nr. 2 og redningsbåd 2
I Aalborg Stiftstidende blev berettet om strandingen den 4. august 1873:
Rejsende, som ankom her til byen igaar fra Hjørring have berettet, at der igaar Morges kl. 4 ved Løkken skal være indstrandet et større engelsk Skib ladet med Sukker. Redningsbaaden blev sat i Vandet, da den voldsomme sø brækkede stærkt over Skibet, uagtet dette stod saa nær Land, at Besætningen omtrent kunde vade iland. Det lykkedes også at bjerge Mandskabet over i Redningsbaaden, men næppe var denne klar af Skibet før en Braadsø tvang den til at kæntre, hvorved 3 af de ombordværende druknede, nemlig 1 af Skibets Besætning og 2 af Redningsbaadens Mandskab, hvoraf den ene var gift og efterlader sig Kone og 6 Børn.
Den 5. august følges op med flere oplysninger: Det i Gaardagen ommeldte ved Løkken søndag morgen strandede Skib er Briggen Ruth, Captain Weets af London fra Pernambuco (Brasilien) til Stockholm med Sukker. Skibet er fuldt af Vand og bliver sandsynligvis Vrag